Edodonti Kanal Tedavisi

Kanal Tedavisi (Endodonti) Nedir?

Endodonti tedavisi ya da gündelik dilde yaygın kullanımıyla kanal tedavisi; çürümüş ya da enfekte olmuş dişi kurtarmak amacıyla yapılan bir diş tedavisi yöntemidir. Hemen her diş çürüğüne endodonti tedavisi uygulanmaz. Diş çürüğüne dolgu ile müdahalenin yetersiz olduğ durumlarda, iltihaplanma varsa, diş çürüğü ilerlediyse, acılı ve ağrılıysa diş kanal tedavisi uygulanmaktadır.

Dişlerde meydana gelen çürümeler vaktinde tedavi edilmez ise çürük derinlere doğru ilerler ve dişte bulunan sinir yapısının iltihaplanmasına neden olur. Diş sinirlerinin iltihaplanması kişinin şiddetli diş ağrısı yaşamasına neden olabilir, dişte kararma, sıcak ve soğuğa hassasiyet gibi problemler ortaya çıkabilir.
Dişlerin dış kısmında sert olan mine dokusu, iç kısmında ise diş kökü boyunca uzanan damar ve sinir paketinden oluşan bir boşluk bulunur. Dişlere canlılık ve hayat veren dokular, dişin merkezindeki bu boşlukta yer alan ve pulpa adı verilen damar ve sinirlerden oluşan yapıdır. Kanal tedavisi sırasında dişin sert dokusunun içinde yer alan kök kanalı adı verilen doğal boşlukta bulunan yumuşak doku yani pulpa ile diş siniri çıkarılır, dişin içi cerrahi müdahalelerle temizlenir, ardından açılan boşluk doldurulur.
Dişten çıkarılan diş siniri; diş sağlığı ve işlevi için hayati önem taşımaz, ancak çıkarılması kişinin şiddetli ağrı çekmesini önler. Bu sinir sadece sıcak ve soğuk algısı gibi durumları etkileyen duyusal bir sinirdir.
Kanal tedavisi sırasında bilinenin aksine hasta ağrı hissi yaşamaz. Kanal tedavisinde, dolgu tedavisinde olduğu gibi diş ve çevre dokular etkin bir şekilde uyuşturulur ve genellikle 1 saatlik sürede işlem tamamlanmış olur. Kök kanallarını genişletmek için kullanılan cihazlar ve sistemlerin gelişmesi sayesinde kanal tedavisindeki süre kısalmış olup işlem daha pratik olmuştur.