Ortodonti

Ortodonti nedir?

Ortodonti; uyumsuz ve çapraşık dişlerin esteti,k duruşunu ve uyum ilişkilerini teşhis ve tedavi eden, bu durumu önlemek için gerekli uygulamaları yapan, bir diş hekimliği bilim dalıdır.

Ortodontik problemler neden oluşur ve nasıl tedavi edilir?

Alt çenenin önde ya da geride olması gibi durumlarda hastanın yaşı vb.faktörler göz önünde bulundurularak tedavi yöntemine karar verilir. Hasta ergenlik çağında ve alt-üst çene yapısının geride olması durumu mevcut ise ortodontik tekniklerle tedavisi mümkün olmaktadır. Yetişkin hastalarda ise iskeletsek bozukların tedavisi ortodonti ve cerrahi işbirliği ile yapılır. İşlevsel bozukluklara bağlı olarak, örneğin; ağız solunumu yapma gibi durumlarda ise çene hastada çene uyumsuzluğu görülebilir. Ağız solunumu yapan bir kişide çenenin üst kısmı dar kalacağı için V formunda olabileceği açıkça gözlemlenir.

Bebeklik çağında uzun süre biberon ve yalancı emzik kullanmış olma, parmak emme, tırnak yeme gibi yapılmaması gereken ve alışkanlık oluşturulmuş durumlar ortodontik bozukluklara sebep olabilir. Bu alışkanlıklar mümkün olduğunca erken teşhis ve tedavi edilmiş olmalıdır. Bu alışkanlıkların erken yaşta önlenecek olması, iskelet gelişimin tamamlanması açısından oldukça önemlidir.

Dilin yapısal formunun olması gerekenden büyük olması, çekilmiş diş boşluklarının mevcut olması gibi durumlar da ise dişlerde aralanmaya sebep olur. Dişlerin tutunduğu çene yapısı küçük ve dişler büyük ise; dişler çeneye sığmaz ve çapraşıklık gibi durumları doğurur.
Yaşanan erken ya da geç süt dişi kayıpları da çapraşık dişlerin oluşmasına neden olmaktadır. Olması gereken zamandan önce ağızdan düşen süt dişlerinin yerine, ağızda var olan daimi diş bu boşluğa doğru ilerler. Oradan çıkması gereken dişler için alan olmadığından çapraşıklık meydana gelir.

Ortodontik tedavi önemi ve gerekliliği

Ortodontik tedavi yalnızca estetik kaygılar taşımayıp, ileride karşılaşması mümkün olabilecek diş eti hastalıklarının önüne geçilmesi, çene eklemindeki problemlerin kontrol altına alınması, çiğneme işlevselliğinin sağlanması ve konuşma bozukluğu olan bireylerin bu problemini gidermesini hedefler.
Ağızdaki mevcut ortodontik probleme göre, hareketli apareyler, işlevsel apareyler ve sabit apareyler ile uygulanacak tedavi yöntemine karar verilmektedir. İleri evrede olmayan basit ortodontik sorunlar, hastanın takıp-çıkararak kullanabileceği lastik hareketli apareyler ile problem giderilmektedir.
Öncelikli ortondotik tedavilerin sona ermesi ile yapılan tedavilerde geriye dönmesi, bozulmanın önlenmesi için pekiştirme tedavilerinin ihmal edilmemesi çok önemlidir. Bu dönem için pasif olarak çalışan farklı apareyler tercih edilebilir.
Ortodonti alanı, diş hekimliğinin diğer yan dalları ile sürekli işbirliği içerisinde tedavi yöntemlerini uygulamaktadır.